Året var 2009: Anna Odells konstverk skapar hätsk debatt

I en historisk konstinstallation från 2009 fejkar Anna Odell en psykos på Liljeholmsbron i Stockholm. Det leder till polishämtning med handfängsel, samt bältning och tvångsvård på psykakuten. Efter utställningen följde hot och åtal mot konstnären, men också starkt stöd och en debatt om maktförhållandena i psykiatrin.

Det var den 21 januari 2009 som konststuderande Anna Odell gick över Liljeholmsbron i Stockholm och spelade upp en självupplevd händelse. Hon agerade som om hon fick psykos och blev hämtad av polis, körd till psykakuten och tvångsmedicinerad. Först efteråt berättade Anna Odell att hon genomfört ett konstverk och filmat händelsen. Syfte var att synliggöra maktstrukturerna inom psykiatrin. Hon ville också ifrågasätta den offerroll hon menar att samhället pådyvlar den som någon gång i livet drabbas av psykoser eller annan allvarlig psykisk ohälsa.

Filmen ”Okänd, kvinna 2009-349701” hade arbetsnamnet ”Att rekonstruera en psykos” och var Anna Odells elevarbete för kandidatexamen på Konstfack. I filminspelningen återskapar hon hur det såg ut när hon blev intagen nära 15 år tidigare. Konstverket visades på skolans vårutställning 2009 och på Kalmar Konstmuseum samma år.

Chefsläkaren spårar ur

Reaktionerna på konstnärens agerande blev starka, både för och emot. Det skulle också leda till åtal. I en intervju i Revansch år 2011 sa Anna Odell att hon fick med sig mycket av upplevelsen: ”Som konstnär är jag tacksam att jag fått varit med och upplevt de maktstrukturer som finns inom media och också juridiken. Men det är skrämmande att det ser ut så i samhället.” (Revansch 2/2011).

Hon och hennes prefekt borde klippa sig och skaffa sig ett riktigt jobb.

”Anna Odell ville bland annat visa hur man blir offer inom psykiatrin. Men de enda offren i den här installationen är förbipasserande medmänniskor, utryckande polis, personal på akuten, medpatienter och skattebetalarna.” Det skrev psykiatrikern David Ebenhard på debattsajten Newmill som en kommentar till installationen. Till sammanhanget hör att han vid tillfället var överläkare vid den psykiatriska akutmottagningen på Sankt Görans sjukhus i Stockholm, där Anna Odell blivit intagen.

Inlägget fortsätter: ”Vilket scoop! Vilken konst! Nej, om det är konst så skulle jag kalla det för hötorgskonst. Hennes installation spelar i samma liga som tavlor på gråtande barn och spelande orrar. Hon och hennes prefekt borde klippa sig och skaffa sig ett riktigt jobb. Varför inte rekommendera dem en anställning på cirkus. Pajasar brukar jobba där.”

Samma läkare uttalar sig i Dagens Medicin och säger att Anna Odells agerande är patetiskt: ”Men hon är välkommen hit så ska jag själv spruta henne med Haldol så får vi se hur roligt hon tycker det är”.

Ur Anna Odells installation ”Okänd, kvinna 2009-349701”. Moderna museets samlingar.

Åtal väcks

Vårutställningen på Konstfack i maj 2009 var enormt välbesökt och välbevakad. Samma månad åtalas Anna Odell. Målsägande är Norra Stockholms psykiatri och sju anställda på S:t Görans sjukhus. Åtalspunkterna är falsklarm, oredigt förfarande och våldsamt motstånd.

Vid utställningen och på rättegången senare samma år har Anna Odell livvakter på grund av hot, och hon berättar i Revansch att hon haft överfallslarm under en tid.

…att Odell utsattes för samma behandling (…) visar att det inte hänt mycket under de här 15 åren.

RSMH uttalar sitt stöd

I maj 2009 har Riksförbundet för social och mental hälsa, RSMH, sitt förbundsråd och gör ett uttalande till stöd för Anna Odell:

”När chefsöverläkare inom psykiatrin, politiker och journalister trycker ner Anna Odell och avfärdar hennes projekt om bemötandet av människor som har en psykisk funktionsnedsättning som oansvarigt och meningslöst, då förtrycker man och avfärdar samtidigt många människor med psykisk ohälsa som känner igen sig i hennes berättelse.

Bara det faktum att Odell utsattes för samma behandling år 2009 som år 1995, med polistransport i handfängsel – som om hon vore kriminell – och bältesläggning på psykakuten på S:t Görans sjukhus, visar att det inte hänt mycket under de här 15 åren.

En debatt om den maktfullkomlighet som utmärker den slutna psykiatriska tvångsvården – lika mycket nu som då – som kommit igång till följd av Odells agerande, ser vi som ytterst nödvändig. RSMH vill därför ge Anna Odell vårt fulla stöd. Vi uppmanar åklagaren att dra tillbaka åtalet.”

Insamling till böter och förening

Utanför rättegångssalen i augusti 2009 demonstrerar RSMH för att visa sitt stöd. Anna Odell döms för oredligt förfarande med en påföljd på 50 dagsböter.

En grupp lärare på Konstfack gör en insamling för att betala Odells böter, och går ut med att överskottet ska gå till RSMH. Det blir 2 500 kronor till böterna och 7 797 kronor till föreningen.

I ett uttalande säger Anna Odell: ”Jag vill tacka verklighetens folk och alla som så tydligt tagit ställning för konstens, likaväl som journalistikens, rätt att genomföra samhällskritiska undersökningar” (Dagens Nyheter 2009-10-29).

Debatten kring ”Okänd, kvinna 2009-349701” fortsatte under flera år. Anna Odell har fortsatt sin gärning som konstnär och filmregissör, nu senast med ”Rekonstruktion psyket”, fotografier och film som visats på Uppsala konstmuseum våren 2024.

Text Anna Morin Foto Okänd, kvinna 2009-349701/Anna Odell